حوادث، وقایع، هجرت, فرزندان و نوادگان

قایلان به مهدویت حضرت عسکری

یکی از حوادثی که بعد از شهادت حضرت رخ داد پیدایش کسانی است که قایل شدند حضرت حسن بن علی علیهالسلام از دنیا نرفته بلکه زنده و باقی، و مهدی زمانه است. شیخ طوسی (ره) پس از بیان این قول به رد آن میپردازد و میگوید یقینا حضرت عسکری علیهالسلام از دنیا رفته است و دلیل این مطلب هم اخبار چندی است که دربارهی شهادت حضرت ذکر کردیم [۴۵۶] . در کمال الدین شیخ صدوق (ره) آمده است که واقفیه مدعی غیبت حضرت عسکری هستند؛ چرا که آنها اصل غیبت را قبول دارند ولی در مصداقش جاهل هستند و میگویند که حسن بن علی علیهالسلام مهدی زمانه است. پس وقتی وفات او صحیح باشد قول آنها باطل میشود و سپس اخبار صحیحهای نقل میکند که دربارهی فوت حضرت وارد شده و میگوید این اخبار دلالت دارد که غیبت در فرزند او واقع میشود نه در حضرت عسکری [۴۵۷] . در کتاب غیبت شیخ طوسی و در کمال الدین شیخ صدوق دهها حدیث دربارهی شهادت حضرت و به تبع آن منتفی بودن حیات ایشان وجود دارد که ما به ذکر برخی از آنها پرداختیم. همچنین در کمال الدین و دیگر کتب، صدها حدیث وارد شده که مهدی زمانه دوازدهمین امام است و او همنام و هم کنیهی رسول خدا صلی الله علیه و آله است. در کمال الدین در باب وقوع غیبت و اینکه قائم آل محمد حضرت حجت علیهالسلام است از پیامبر اکرم و از یازده امام روایات بسیاری وارد شده که ما به ذکر چند نمونه میپردازیم. حضرت حسین بن علی علیهالسلام فرمودند: قائم این امت نهمین فرزند من است. او صاحب غیبت، و کسی است که میراث او را تقسیم میکنند در حالی که زنده است [۴۵۸] . بخش اخیر این روایت اشاره دارد به عملکرد جعفر که مال برادرش را به عنوان وارث او، میان خودش و مادر حضرت حجت تقسیم کرد. امام صادق علیهالسلام فرمودند: کسی که به جمیع ائمه علیهمالسلام اقرار کند و حضرت مهدی علیهالسلام را [ صفحه ۲۸۴] انکار نماید، مثل شخصی است که جمیع انبیا را قبول کرده و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و نبوتش را انکار نماید. آنگاه به حضرت گفته شد یابن رسول الله، مهدی امت چه کسی است؟ حضرت فرمود: پنجمین امام بعد از امام هفتم، مهدی زمانه است. او از شما غایب میشود و ذکر نام او برای شما حلال نباشد. از حضرت علی النقی علیهالسلام سوال شد امام و جانشین بعد از حسن بن علی علیهالسلام چه کسی است؟ حضرت گریهی شدیدی نمود و سپس فرمود: بعد از حسن بن علی علیهالسلام فرزندش قائم بالحق المنتظر امام است. پس، از حضرت سوال شد چرا او قائم نامیده شد؟ فرمود: زیرا او قیام میکند بعد از آنکه ذکری از او به میان نمیآید و بعد از آنکه قایلان به امامتش مرتد گشتهاند. سوال شد چرا او را منتظر میخوانند؟ حضرت فرمود: به دلیل اینکه غیبت طولانی است که در آن زمان مخلصان انتظار ظهور او را میکشند و شک کنندگان او را انکار میکنند و منکران ذکر او را به سخریه میگیرند و در آن زمان موقعیتشناسان به تکذیبش میپردازند و تعجیل کنندگان در امر ظهور هلاک میگردند و حق باوران در آن زمان نجات پیدا میکنند [۴۵۹] از مجموع این اخبار به دست میآید که قول به مهدویت حضرت عسکری علیهالسلام صحیح نبوده است. البته باید متذکر شد که این وعده پس از مدتی منقرض شدهاند.
برگرفته از کتاب زندگی امام حسن عسکری علیه السلام نوشته آقای علی اکبر جهانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *